Dag 18 - Så här mäter du framgången

(Bild lånad av mamma.fit och Olga Rönnberg)
 
Text skriven av Olga Rönnberg.
 

Vad är det du vill åstadkomma med din träning?

Vad är det som driver dig till gymmet?

Att ta i?

Varför ser dina pass ut som de gör?

Kan du svara på dessa frågor så har du hittat din anledning, din motivation. Motivationen är inget du kan ta för givet utan du måste gräva betydligt djupare än enbart nya tajts… När du vet vad du vill så blir det motiverande i sig. Att träna bara för att träna leder ingenstans. Lite av varje, halvbra, i mån av tid/lust/ork – det blir ensidigt eftersom man kommer att träna det som är ”roligt” och inte det som är nödvändigt.

Och detta med ”roligt” är ett kapitel för sig, jag blir galen av ett sådant resonemang.

Varför ska ALLT vi gör vara underhållande? Maten ska smaka som på tvåstjärnig restaurang och träningen ska vara kul och roande – annars är det tråkigt och ingenting att ha. Är du inte så road så har du ingen aning om vad du gör, ta i så fall reda på hur!

Deadlines Hur viktigt är det med deadlines?

Frågar du mig så blir mitt svar: jag älskar deadlines! Däremot börjar jag gå ifrån detta med ”resultat till varje pris”- tänket. Det kan bli stressigt och ibland inte så värst hållbart. Om du kommit i form på 12 veckor, mejla mig om 6 månader och berätta hur det har gått. Antagligen har du inte kunnat hålla formen särskilt länge och livet kom emellan.

Låt oss vara realistiska: alla ni som läser detta kommer börja i olika skeden, en del kanske har en extra vikt att bli av med, en del vill bara öka i muskelmassa och det jag vill är att ni har realistiska förväntningar på er själva. Jag garanterar er resultat men jag lovar inga magiska förvandlingar, vissa av er kanske kommer behöva jobba mer för att nå det ni vill ha. Deadlines är okej, men försök att dra ut på tiden, till exempel ett år från nu. Realistiskt och totalt genomförbart.

Kost- & träningsdagbokEtt bra sätt att hålla sig igång är att föra kost & träningsdagbok, och om du inte gjort det än så råder jag starkt att börja med det- jag lovar, det kommer hjälpa dig i längden även om det kan uppfattas som ”tråkigt” och ”jag har inte tid”. Om du inte vill avsätta tid för detta- hur kan du lyckas då? Har inte du gjort på ”ett ungefär” förr? Och hur hjälpte det? Så nu gör vi tvärtom, mer ordentligt och med koll på läget.

BilderTa redan nu dina före-bilder. Bilder är ett mycket motiverande sätt att följa sina framsteg med. I och med att muskler tar mindre plats än fett så är vågen är inget vidare redskap (det är bara ETT av många redskap) att använda sig av när man styrketränar.

Det kommer hända att du står still på vågen men måtten har minskat och kläderna sitter lösare. Detta beror på att du kommer tappa underhudsfett och även fettet inuti själva muskeln. Det ser du inte på vågen i form av en viss siffra. Många av oss är vågmissbrukare, en enda siffra kan påverka hur vi mår under resten av dagen så låt bli plåga dig själv. Men om du nu ska du fokusera på några siffror så fokusera hellre på hur mycket du lyfter på gymmet.

Andra sätt att mäta framstegen Det är hur allt känns, hur kläderna sitter och vad du ser i spegeln och vad andra säger. Det är lätt att bli självblind då vi ser oss själva varje dag så lita på att andra kanske ser det du inte ser. OCH! Be inte om ursäkt för dina framsteg, utan ett ”tack!” räcker väl.

När det gäller själva träningen så hitta tiden på dagen när du känner dig som mest energisk, det blir lättare att genomföra passen.

Till sist: prioritera din satsning, ta den på allvar. Det handlar om dig, din hälsa, ditt välmående, om att du vill trivas i sitt eget skinn.

Allt detta är värt att lägga extra tid på!

 

---------------------------------------------------------------------



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: