Dag 26 - Vad betyder ”lyssna på din kropp”?

(Bild lånad av mamma.fit och Olga Rönnberg)
 
Text skriven av Olga Rönnberg.
 

Ni hör ofta det uttrycket, jag säger det ofta jag med. ”Lyssna på din kropp”. Hur vet man att man lyssnar på sin kropp om man aldrig gjort det tidigare och bara kört och kört i 180?

Det du behöver lära dig är att vara närvarande.

Ta maten.

  • Hur hungrig är du nu?
  • Hur tillfredsställd är du nu?
  • Hur nöjd är du nu?
  • Kan du vänta med att äta i 30 min till?

Varför pratar jag om dessa 30 minuter?

Först och främst för att du faktiskt ska lära känna din hunger. Att det är okej att vara hungrig. Att lära sig att vara närvarande när man är hungrig betyder även att man inte behöver äta upp en hel ko. Vad skulle du vilja äta då? Något som inte gör att du känner dig stuffed. Och du vet mycket väl att det är mindre nyttig mat som gör att man blir övermätt och hamnar i matkoma. Jag vill även att du tänker när du är hungrig. Inte bara går direkt på jaktinstinkt utan tänker ”vad är bra för mig NU?”.

Genom att stanna till mitt i kaoset lär du sig att lita på dig själv, att du kan alltid välja rätt och lyssna på vad kroppen signalerar.

Visst, det kräver övning men om du ska lyckas med att lyssna på kroppen så är detta en bra start!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: